شرح خبر
هرگز خارج از خانه بدون این بیمه فیلمبرداری نکنید؛
بیمه ی تولیدات مستند
    ششم اردیبهشت ١٣٩٣ ساعت ١٤:٠٦      
اختصاصی میثاق: خانم «یوون کوردووا» مدیر ارشد برنامه های تفریحی بیمه ی پرو سایت اسپشالتی (ProSight Specialty) است. تخصص او و تیم اسپانسرهایش تامین سیاستهای بیمه ای است که تولید فیلمهای بلند، مستند، سریالهای تلویزیونی، فیلمهای کوتاه، وب سایت ها و دیگر محصولات تولیدی را بر عهده دارند. یاداشت زیر توسط ایشان و در سایت «www.documentary.org» منتشر شده است:

روزی یکی از مشتریانم که در تولید فیلم مشغول است اصرار داشت تا هنگام فیلم برداری در لوکیشنی در مکزیکو یک مدیر محلی تامین امنیت برای خودش استخدام کند. این فیلم بلند بود و تمام عوامل و تجهیزات آماده در مکان حضور داشتند و فیلم برداری قرار بود روز بعد آغاز شود. می دانید چه اتفاقی افتاد: صبح روز بعد، هنگامی که تهیه کننده و عوامل تولید فیلم  بیدار شدند، متوجه شدند همه ی تجهیزاتشان دزدیده شده و هرگز هم پیدا نشدند.

تولیدات مستند خارجی بسیار پرخطر است. از دست دادن تجهیزات در اثر دزدی یکی از خطراتی است که هنگام تولید مستند در کشوری خارجی  با آن مواجهید. سفر کردن در مکانهای نا آشنا و اغلب دور، زبان نا آشنا، رسوم، دولتها، آب و هوا، بیماری ها، و درگیری ها، همه چیز نا آشناست. تمامی این عوامل خطر هایی را که هنگام تولید فیلمی در خاک کشوری خارجی با آن مواجهید افزایش می دهند.

شما به عنوان یک تهیه کننده ی فیلم احتمالا از تجهیزات قابل حمل با دست استفاده می کنید و بسیار سبکتر از مشتری بدشانش من سفر می کنید. اما حتی اگر صاحب تجهیزات میلیون دلاری نیز نباشید، به هر حال پول زیاد، زمان و مهارت زیادی در تولید یک فیلم خارجی سرمایه گذاری کرده اید. 

خوشبختانه راههایی برای حفاظت از تجهیزات شما وجود دارد: از طریق کاهش خطر در هر کجایی که هستید، و نیز از طریق استفاده از پوشش بیمه در هر شرایطی که  دچار خسارت می شوید. توصیه ما به طور معمول این است که تهیه کنندگان فیلمهای خارجی بیمه را خریداری کرده تا بتوانند تجهیزات و کارگران خود را تحت پوشش قرار دهند که این نه تنها شامل عوامل تولید فیلم بلکه شامل کارگران خارجی نیز می شود که تحت استخدام شما هستند. همچنین مسئولیت عمومی اتفاقات (در صورتیکه شخص ثالث ادعای خسارت یا آسیب دیدگی بکند) را بر عهده دارد و سیاستهایی نیز درباره ی ماشینهای اجاره ای اعمال می کند.

توصیه هایی که در ادامه می آیند کمک بزرگی به کاهش خطرات می کنند و شما به راحتی قادر خواهید بود پوشش بیمه ای مورد نیاز خود را هنگام سفر به کشوری خارجی و فیلمبرداری در صحنه های خارجی به دست آورید. به طور خلاصه اینطور می توان گفت که شما نیازمند اطلاعات محلی و برنامه ای دقیق هستید و همانطور که در بالا نیز به آن تاکید شد بایستی بتوانید از تجهیزات خود حفاظت به عمل آورید.

اطلاعات و منابع محلی جمع آوری کنید.

قانون شماره یک برای کاهش خطرات تهیه فیلم مستند در یک کشور خارجی: همیشه اطلاعات کافی درباره ی محلی که در آن هستید داشته باشید یا با کسی کار کنید که دارای چنین اطلاعاتی است. محل را بشناسید.

همکار من «ژان پل اوانز» که نماینده و سهامدار شرکت «ترومن وندایک» در لس انجلس و در امر پوشش بیمه ای تولیدات مستند خارجی بسیار باتجربه است چنین می گوید: " قانون شماره یک قطعا داشتن اطلاعاتی محلی است. شما تهیه کننده ی منطقه ای می خواهید که دارای اطلاعات کافی درباره ی محل فیلمبرداری است. قطعا نمی خواهید در شرایطی قرار بگیرید که هیچ چیزی درباره ی خیابانی که در آن هستید نمی دانید؛ همراه شما یک فیلمبردار،مسئول نورپردازی، متخصص برق و دیگر عوامل مشغول کار هستند و همه ی اینها به شما وابسته اند و مید انند کجا هستید و به کجا می روید."

شناختن محل و داشتن اجازه کار در آنجا مخصوصا در شرایطی بسیار ضروری است که شما تصمیم به سفر به مناطق جنگی و درگیر گرفته اید. سیاستهای بیمه ای استاندارد معمولا شامل جنگ، توقیف اموال و تظاهرات اعتراضی نمی شوند. بنابراین تهیه کننده هایی که به مناطقی سفر می کنند که در معرض جنگ و درگیری  قرار دارند باید برنامه ی مشخص سفر خود را با مامور بیمه درمیان بگذارند تا مشخص شود بیمه چه چیزهایی را پوشش می دهد و چگونه. فیلم گرفتن در کشورهای متخاصم بدون اجازه ی دولتی بسیار خطرناک است و عموما باید از آن اجتناب ورزید. برای مثال، در این شرایط، ما اغلب درباره ی توقیف تجهیزات می شنویم زیرا مقامات دولتی و دیگر افراد محلی به کار شما مظنون می شوند. با این وجود، در برخی موارد تهیه کننده ها می توانند با استفاده از محافظان ارتشی (اسکورت)، بادی گاردها و نیروهای امنیتی پنهانی از میزان خطرات کاسته و  از تجهیزات خود محافظت کنند. 

هنگامیکه ما در حال بررسی و تصمیم گرفتن درباره ی تولید خارج از کشور هستیم اغلب به منابع دولتی همچون سایتهای اینترنتی بریتانیا و آمریکا درباره ی هشدارهای مسافرتی روی می آوریم که اطلاعات به روز و دقیقی را از شرایط داخلی کشورها، وضعیت بهداشت، میزان جرم و جنایت، شرایط ورود به کشور، مسائل مربوط به ویزا و واحد پول و دیگر خطرات بالقوه ی داخلی را در آنجا قرار می دهند. 

آقای اوانز به طور معمول از مشتری هایش این سوال را می پرسد که: "آیا سازمان سفارش فیلمی(film commission) در منطقه هست که بتوان روی کمکش حساب کرد؟" ( :film commissionسازمانهایی غیر دولتی که عوامل محلی تولید فیلم را در محلهای خاص جذب کرده، از آنها بهره می برند تا جلوی آسیبهای احتمالی را بگیرند). بهترین منابع اطلاعات محلی همین کمیسیون های فیلم و دیگر سازمانهایی هستند که منحصرا مشغول فعالیت در عرصه ی تامین حمایت و منابع محلی برای فیلمسازان خارجی اند. او همچنین میگوید: " کمیسیون های فیلم، دنیایی از منابع را در اختیار شما می گذارند، هرچیزی از محل و لوکیشن مناسب گرفته تا تخفیفهای هتل ها در مناطق مورد نظر و نیز راهنمایی هایی از سوی کسی که قبلا در همین منطقه فیلم گرفته است."

علاوه بر آن، تهیه کنندگان می توانند با دانشگاههای محلی، تورهای گردشی، و سازمان های خیریه ی غیر دولتی که به منطقه آشنا هستند ارتباط برقرار کنند. این سازمانها راننده، مترجم و امکانات اقامتی خوبی در اختیارتان می گذارند. همچنین باید به فکر استخدام کسانی باشید که در هنگام مواجهه با شرایط سخت یاریتان کنند. اوانز در اینباره می گوید: " عوامل تولید شما که از ایالات متحده می آیند، عادت به آب و هوای محلی، غذا، آب، ارتفاع، حیوانات وحشی و دیگر شرایط محلی که باید در نظر گرفته شوند ندارند."
استخدام افراد محلی در لوکیشن علاوه بر شناختی که به شما می دهد مزیتهای دیگری نیز در پی دارد. اوانز در این باره می گوید: " اغلب اوقات با استخدام افراد محلی اعتبار بیشتری به دست می آورید. بسیاری از مردم فیلم گرفتن در لندن را دوست دارند زیرا برای فیلم گرفتن و استخدام افراد محلی از تخفیف مالیاتی خوبی برخوردار می شوند."  
برنامه داشته باشید و به آن پایبند بمانید:

وسیله ی ضروری دیگری که برای کاهش خطرات کار و گرفتن حق بیمه به آن نیاز دارید داشتن برنامه سفری دقیق و جز به جز برای فیلمبرداری است.

اوانز می گوید: "باید برنامه سفری برای خود داشته باشید، اگر چنین باشد مثلا حدود شش یا هفت نفر در تیمتان هست که همه باید با هم باشند، همه باید از این برنامه آگاهی داشته باشند تا شما بتوانید کنترل عوامل تولید را در دست داشته باشید و از امنیت همه اطمینان حاصل کنید. همه را ملزم کنید تا طبق این برنامه ی سفری پیش بروند و بدانند هرکسی کجا قرار دارد، در مورد ارتباط برقرار کردن کافی است هرکسی بداند که همه دارند طبق نظم عملیاتی تعیین شده در منطقه پیش می روند. گاهی افراد در شب و روز  برای هم ایمیل یا پیامک می زنند تا به دیگری بگویند که آنها در امنیت هستند. در غیر اینصورت وقت شما بیشتر صرف پیدا کردن اموالتان خواهد شد و نه فیلمبرداری. 

برنامه ی سفری ایده آل بسیار مشخص و دقیق است. برای مثال، تهیه کننده ای که اخیرا با ما کار می کرد برنامه ای به ما داد که شامل برنامه های دو یا سه تهیه کننده دیگر بود که منطقه را بررسی کنند و تهیه کننده ی منطقه ای مناسب را پیدا کنند.  زمان توقف های دقیقی در هنگام فیلمبرداری در برنامه قرار گرفته بود، این برنامه شامل جزئیات صبحانه، نهارو شام برای هر روز، ارتباطات محلی، ارتباطات اورژانسی، راننده ی محلی و دیگر اطلاعات مربوط به عوامل فیلم بود.
از تجهیزات خود محافظت به عمل آورید.

قطعا توصیه می شود  که از پوشش بیمه ای برای تمام تجهیزات خود استفاده کنید. اما با توجه به چالش های موجود در هنگام تهیه ی فیلم مستند خارجی، شما همچنین نیازمند این هستید که هرکاری از دستتان بر می آید انجام دهید تا از خسارتهایی جلوگیری کنید که کار تهیه را به تعویق می اندازند و گاهی حتی متوقف می کنند و یا منجربه صحنه های فیلبرداری به درد نخور می شوند.

اوانز توصیه هایش را اینطور ادامه می دهد: "هنگامی که در قسمت ترانزیت هستید، اطمینان حاصل کنید که با خطوط هوایی در تماس هستید و حتما برچسب قرمز به تجهیزات شکستنی خود بزنید. مطمئن شوید که همه ی ابزارهای مورد نیاز برای استفاده از تجهیزات و نگه داری در شرایط سخت را با خود آورده اید. مثلا اینکه برس های مناسب برای تمیز کردن لنزهای خود بعد از یک طوفان شن همراه داشته باشید. یا اینکه برای آب و هواهای به شدت سرد یا گرم کاملا مهیا باشید و به این ترتیب جلوی هرگونه مانع را گرفته و فیلمبرداری خوبی داشته باشید.

باید بدانید زمانیکه کارها خوب پیش نمی روند باید با چه کسی تماس گرفت.

علاوه بر پوشش بیمه ای، یک شرکت بیمه که منحصرا به بیمه ی تولیدات خارجی مشغول است عموما خدمات کمک سفری و پزشکی فوری در اختیارتان قرار می دهد. کارتی به تهیه کننده ها و عوامل فیلم داده خواهد شد که رویش شماره تلفن رایگانی نوشته شده است که به شما اجازه می دهد از خدمات لحظه ای نظیر پوشش پزشکی، امنیت شخصی و تخلیه در شرایط خطر و همکاران چند زبانه استفاده کنید که می توانند با افراد محلی ارتباط برقرار کنند و به این ترتیب امنیت و مراقبت شما تا هنگام بازگشت به خانه تامین شود.    
بهار 2014



کلیه حقوق این اثر متعلق به "مرکز فرهنگی میثاق" است.

اخبار
  «رستم محله» روی آنتن شبکه‌ی مستند می رود

  محسن اسلام زاده با “تنها میان طالبان ۲” دوباره میان طالبان رفت

  سختگیری جشنواره سینما حقیقت تنها برای آثار انقلابی است

  مستند «رویای روهینگیا» به جشنواره هند راه یافت

  بخش و نقد مستند «آقای دادستان» در برنامه ی به اضافه مستند

  «کدام مسجد!» در شبکه مستند | چگونه جایگاه اجتماعی مساجد احیا شود

  «عکاسی زیر آتش» روی آنتن می رود | قصه اشغال تا آزادی خرمشهر

  «عالی‌نسب» اولین برند تولیدکننده وسایل نفت سوز ایرانی

  حتی مردم سوریه از اقدامات ما مطلع نیستند

  اکران مستند "خاطرات نارنجی" در امریکا

  نقدی بر فیلم مستند «میرزا جواد» ساخته سعید فرجی

  برگزاری ۲ نشست تخصصی در روز هشتم «۱۰ روز با عکاسان»

  داستان اولین شهید عکاس را در «میرزا جواد» روایت کردم

  کانال مرکز فرهنگی میثاق در پیام رسان سروش و آی گپ

  بررسی «خاطرات نارنجی» در دهمین قسمت از فصل دوم برنامه «به اضافه مستند» + تیز

  گفتگوی دوربین.نت با سعید فرجی | فیلم


   بیشتر...